31 lipca złożyliśmy petycję w sprawie sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Uchwała nr XXXIII/381/2021 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 10 listopada 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Pruszcz Gdański “Cukrownia – zmiana”) i realizacji inwestycji na terenie dawnej cukrowni.
TREŚĆ PETYCJI
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. wnosimy petycję w interesie publicznym
o uwzględnienie dodatkowych analiz, działań i zapisów w procedurze zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Uchwała nr XXXIII/381/2021 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 10 listopada 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Pruszcz Gdański “Cukrownia – zmiana”).
Bardzo nas cieszy zainteresowanie terenem dawnej cukrowni w Pruszczu Gdańskim. Jest
to teren o wyjątkowym charakterze, ważny dla mieszkańców i mieszkanek Pruszcza Gdańskiego, kreujący tożsamość naszego miasta. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta. Komin dawnej cukrowni to ważny element dominanty krajobrazowej oraz punkt orientacyjny.
O zainteresowaniu mieszkańców tym terenem świadczą m.in. projekt „Strefa Cukru”, przygotowane prace dyplomowe czy wnioski z działań prowadzonych przez Pomorskie Stowarzyszenie Aktywni Lokalnie.
Chcielibyśmy, aby proces planistyczny stał się punktem wyjścia dla powstania takiej koncepcji terenów cukrowni, która będzie atrakcyjna zarówno dla nowych mieszkańców i przedsiębiorców,
ale także przyjazna i otwarta dla osób już mieszkających i działających w Pruszcz Gdańskim. Bardzo byśmy chcieli aby teren cukrowni był zrealizowany w najlepszych standardach architektoniczno-urbanistycznych, społecznych, gospodarczych, czyli w sposób najbardziej komfortowy
dla wszystkich interesariuszy. W obecnych czasach miasta w Polsce korzystają z rozbudowanej partycypacji społecznej, gdyż tylko w takiej rozbudowanej formie dochodzi się do ważnych kompromisów. W związku z tym pragniemy, aby mieszkańcy i mieszkanki mieli wpływ na kształt swojego miasta, a nie byli jedynie biernymi odbiorcami decyzji podejmowanych między inwestorem
a władzami samorządowymi.
Dlatego też prosimy o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, wzorowanych na zapisach w ostatnim projekcie zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (szczegóły: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12359051/katalog/12873801#12873801).
Zdecydowanie popieramy wytyczne zawarte w piśmie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 10 grudnia 2021 roku w sprawie zawiadomienia o przystąpieniu
do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Pruszcz Gdański “Cukrownia-Zmiana”.
Prosimy o wprowadzenie definicji dominanty, dopuszczając budowę ew. jednej dodatkowej dominanty w lokalizacji i gabarytach niezakłucajacych roli cukrowni i komina cukrowni jako dominanty w krajobrazie miasta i terenu objętego granicami planu miejscowego.
Wnioskujemy o uwzględnienie zasad planowania układu transportowego, także w rejonie
ul. Chopina:
- unikać stosowania pasów ruchu szerszych niż wynika z tabeli rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim odpowiadać mają drogi publiczne i ich usytuowanie
w zależności od klasy technicznej drogi. Najskuteczniejsze jest stosowanie jak najwęższych pasów z tabeli, - unikać niekierowanych skrzyżowań skanalizowanych, zamiast tego stosować ronda małe jednopasowe. W przypadku rond dwupasowych stosować rozwiązania typu turbina z fizyczną separacją pasów ruchu. Zastosowanie rond należy poprzedzić analizą przepustowości
i mikrosymulacjami w celu uniknięcia zjawiska wstęgowania, - stosować jak najmniejsze promienie łuków na skrzyżowaniach, a w przypadku konieczności stosowania łuków o większym promieniu dla gabarytowych pojazdów stosować łuki przejezdne z nawierzchni o mniejszym komforcie poruszania się z kostki granitowej,
- w przypadku przejść dla pieszych najskuteczniejszą metodą poprawy bezpieczeństwa
jest ich doświetlanie w porze nocnej za pomocą ledowych lamp wertykalnych wydobywających z mroku sylwetkę pieszego. Na drogach klasy D i L skuteczne jest również budowanie przejść wyniesionych, które wymuszają zmniejszenie prędkości pojazdów, - dążyć do separacji ruchu pieszego i rowerowego. W przypadku braku takiej możliwości minimalna szerokość ciągu pieszo-rowerowego powinna wynosić 3,5 m. Przejazdy rowerowe powinny znajdować się jak najbliżej tarczy skrzyżowania, w miarę możliwości tor jazdy rowerów powinien być prosty, a linia zatrzymania pojazdów na dojeździe do skrzyżowania znajdować się przed przejazdem,
- wjazdy do strefy zamieszkania powinny wymuszać zmniejszenie prędkości przez stosowanie progów zwalniających, wyniesionych przejść dla pieszych lub przejazdów przez chodnik. Należy unikać wprowadzania stref zamieszkania bez fizycznych spowalniaczy – szykan, zawężeń, wyniesień, esowań jezdni, zróżnicowanej nawierzchni ulic. W strefach o obniżonej prędkości należy bez wyjątku stosować skrzyżowania równorzędne, należy dążyć do tworzenia obszarów gdzie skrzyżowania są równorzędne.
Prosimy o ograniczenie w granicach planu liczby naziemnych miejsc postojowych (zastąpienie ich miejscami postojowymi podziemnymi lub parkingiem kubaturowym).
Prosimy o takie ustalenie harmonogramu inwestycji, aby ew. modernizacja ul. Chopina
i wiaduktu w ciągu ul. Chopina została przeprowadzona po zakończeniu inwestycji na terenie cukrowni lub inwestor został zobowiązany do przywrócenia stanu ul. Chopina do stanu sprzed realizacji inwestycji na ul. Chopina.
Po uruchomieniu inwestycji proponowalibyśmy wprowadzenie płatnej strefy parkowania
na terenach gminnych, z preferencyjnymi stawkami dla mieszkańców, aby zachować dostępność komunikacyjną.
Prosimy o przeprowadzenie analiz finansowych oceniających wpływ nowej inwestycji
na istniejące w mieście punkty handlowe i usługowe.
Prosimy w ramach procesu planistycznego o szczegółowe opracowanie ekofizjograficzne, uwzględniające m.in. opracowanie dendrologiczne, inwentaryzację flory i fauny (gdyż podczas wizji terenowej zauważono występowanie gatunków chronionych roślin i zwierząt). Ważnym elementem jest również określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów na terenie cukrowni.
Prosimy o przeprowadzenie w ramach prognozy oddziaływania na środowisko, badań dotyczących prognozowanej emisji hałasu w środowisku (hałas szynowy i drogowy)
oraz rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń liniowych, którego emitorami są pojazdy samochodowe
po głównych arteriach czy planowanych parkingach.
Prosimy także o podjęcie wszelkich działań w rejonie planu miejscowego i ul. Chopina,
aby zachować istniejący drzewostan (w tym gatunki chronione) oraz ochronę lub poprawę walorów krajobrazowych. Należy uwzględnić przy planowanych nasadzeniach dojrzały drzewostan o wysokiej jakości.
Proponujemy także przyjęcie dokumentu pn. “Standard ochrony drzew i innych form zieleni
w procesie inwestycyjnym” jako podstawy wszystkich działań inwestycyjnych na terenie miasta (link: https://sak.org.pl/wp-content/uploads/2021/12/SODIZ_2021.pdf).
Wskazane w petycji wnioski są wynikiem realizacji projektu Wokół Cukrowni w Pruszczu Gdańskim. Współtworzenie przestrzeni” finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. W projekcie uczestniczyło około 180 osób, nasze działania obejmowały cykl spotkań, webinariów i spacerów badawczych oraz przygotowanie analiz z zakresu planowania przestrzennego, transportu i ochrony środowiska oraz zabytków.
Dziękujemy za przyjęcie petycji i prosimy o przychylne rozpatrzenie naszej prośby.
CO DZIEJE SIĘ Z NASZĄ PETYCJĄ
8 sierpnia 2022 roku dostaliśmy informację o skierowaniu naszej petycji do podmiotów odpowiedzialnych za poszczególne nasze postulaty do analizy ich zasadności. Pismo można przeczytać tutaj.
—
Projekt „Wokół Cukrowni w Pruszczu Gdańskim. Współtworzenie przestrzeni” finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.